-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30581 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا جهنم و بهشت طبقه بندي شده است؟

بهشت و جهنم داراي درجات و دركاتي است كه ميتوان از بعضي آيات و روايات، اين مطلب را استفاده كرد، از قبيل: و كانت لهم جنّات الفردوس نزلا؛(1) براي ايشان باغهاي بهشت فردوس منزلگاه است.

و لكلّ درجات مما عملوا و ما ربك بغافل عمّا يعملون؛(2) براي هر يك از مردم به ازاي كردارشان درجاتي است و خداوند به كارهاي مردم آگاهي كامل دارد.

علي(ع) در وصف بهشت ميفرمايد: بهشت داراي درجاتي است. هر يك بر ديگري برتري دارد و داراي منزل هايي است كه از امتياز دارند كه نعمتهاي آنها قطع شدني نيست.(3)

پيامبر (ص) فرمود: هنگامي كه از خدا، بهشت را طلب ميكنيد، بهشت فردوس را طلب كنيد، زيرا بهشت فردوس بالاترين درجات بهشت و فوق آن عرش الهي است و از آن جا نهرها سرچشمه ميگيرد.(4)

عباده بن صامت از پيامبر خدا(ص) روايت كرد: بهشت صد درجه دارد كه فاصله بين هر دو درجه آن به اندازه فاصله زمين و آسمان است. فردوس از حيث درجه و مقام بالاترين آنها است.(5)

از آيات و روايات بر ميآيد كه جهنم نيز داراي دركاتي است: منافقان در پايينترين مرحله جهنم قرار دارند و هرگز ياوري براي آنها نخواهي يافت.(6)

در تفسير آيه جهنم وعده گاه گناهكاران است و براي آن هفت در است و براي هر دري گروهي از آنها تقسيم شدهاند آمده است: منظور از درهاي جهنم، طبقات آن است. علي(ع) فرمود: جهنم هفت طبقه است. در روايت ديگر اين طبقات را به نامهاي جهنم، لظي، حطمه، سقر، جحيم، سعير و هاويه تعبير كرده است.(7)



پي نوشتها:

1 - مريم (19) آيه 107.

2 - انعام (6) آيه 132.

3 - نور الدين مهدوي وارثان بهشت، ص 16.

4 - همان.

5 - همان، ص 13.

6 - نساء (4)، آيه 145.

7 - با استفاده از پيام قرآن، ج 6، ص 416 به بعد، به نقل از در المنثور، ج 4، ص 99.

پرسش:كسي كه نمي داند چقدر روزة قضا دارد چه كند؟

پاسخ:آن مقداري كه يقين داريد قضا شده واجب است قضا شود و مقدار مشكوك لازم نيست قضا شود ، مثلاً كسي كه نمي داند سي روز روزة قضايي دارد يا چهل روز، قضاي حداقل( سي روز) واجب است.

پرسش:كسي كه در ايام غير رمضان ، روزه مي گيرد و سحري نمي خورد، روزه اش اشكال دارد؟

پاسخ:بدون خوردن سحري نيز مي توان روزه گرفت و روزه صحيح است، ولي سحري خوردن مستحبّ است و اگر بدون خوردن سحري مريض شود نبايد بدون سحري روزه بگيرد.

پرسش:زن وقتي كه فوت كند، آيا شوهرش بر او نامحرم مي شود؟

پاسخ:بعد از فوت زن، شوهر بر زن نامحرم نمي شود.(1)

1. آيت الله فاضل، جامع المسائل ، ج 2، سؤال 1069.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.